Translate

duminică, 9 noiembrie 2014

Cum sa iti faci un magazin virtual online

Cum sa-ti deschizi un magazin online

onlineExista multi oameni care vor sa lanseze o afacere online iar crearea unui magazin online pare a fi cea mai simpla directie de actiune.
Acest articol va raspunde la intrebarea “cum imi deschid magazin online?” insa exista mari sanse sa nu fie nevoie sa-ti deschizi un magazin online. Exista si alte metode de a porni o afacere online, si anume in sfera serviciilor, insa despre acest lucru vom vorbi cu o alta ocazie.
Daca vrei sa-ti deschizi magazin online inseamna ca ai ceva de vandut, ori niste produse facute de altii pe care le importi sau le-ai gasit la un pret bun pe undeva, ori esti chiar tu producatorul.
In ambele cazuri intrebarea corecta pe care trebuie sa ti-o pui nu este “cum sa-mi fac magazin online” ci “cum sa-mi fac o afacere”.
Sa luam pe rand cazurile si sa vedem cum procedam.

1. Vinzi produsele altora

Ce as recomanda eu…
In primul rand poti sa aduci cateva bucati ca sa le testezi personal si sa le arati si altora ca sa vezi ce reactie au la ele si la pretul de vanzare. Atentie, vorbim de pretul de vanzare, nu de cat dai tu pe produs.
Poti incerca sa vinzi offline, sa vezi reactiile potentialilor clienti, reactii legate de pret, de calitate, de produs in sine, etc… Parerile prietenilor si cunoscutilor sunt bune dar mai bune sunt parerile oamenilor care trebuie sa scoata bani din buzunar. Cine voteaza cu banii lui iti poate oferi un feedback mult mai realist.
E o ocazie buna sa afli daca exista piata pentru produsul respectiv, cat sunt dispusi oamenii sa plateasca pentru el, etc.
Poti incerca sa vinzi si online, pe ocazii, tocmai, mercador si alte site-uri de anunturi. Poti incepe cu un pret mai mare ca sa ai de unde sa lasi, sa vezi care e “pretul corect”. Profitul nu e neaparat important aici, esti in faza de studiu de piata.
Ok, ai testat, ai vazut, crezi ca ar merge, ce faci mai departe?
Iti deschizi magazin online, nu?
Depinde de buget. Daca nu prea ai buget atunci cea mai ieftina solutie este sa continui sa vinzi offline si online pe site-urile de anunturi pana strangi buget ca sa-ti deschizi un magazin online si sa te dezvolti mai departe pornind de acolo.
Daca ai buget mai mare, ai putea sa incerca sa te concentrezi doar pe import si distributie si sa lasi vanzarea pe seama retailerilor.
Asta inseamna sa pui bazele unei echipe bune de vanzari care sa convinga magazinele online si offline sa revanda produsele respective, sa faca niste deal-uri cu acesti retaileri si sa-ti bage produsele pe raft cat mai repede.
Nu ai nevoie neaparat de magazin online propriu ci doar un site de prezentare al produselor respective, cu poze, specificatii tehnice detaliate si linkuri catre magazinele partenere. Eventual o solutie B2B prin care partenerii sa poata sa vada stocurile in timp real si sa comande online.
Sigur, poti sa le faci pe amandoua in acelasi timp, sa ai si magazin online propriu si sa si vinzi prin alte magazine dar parerea mea e ca e mai bine sa pleci de la ceva simplu si pe masura ce vin banii sa te dezvolti.
Depinde foarte mult de buget, de echipa, etc… dar ai inteles ideea.

2. Vinzi produse facute de tine

Asta e un caz cu care sunt mai bine familiarizat, am produs si eu tricouri imprimate in trecut, am si 2 prieteni care s-au hotarat recent sa produca lucruri: Elena, care face croitorie si vrea sa creeze haine office pentru doamne si domnisoare si Razvan, care a decis recent sa-si transforme pasiunea intr-o afacere si sa construiasca boxe high fidelity.
Sfatul meu pentru ei a fost acelasi pe care vi-l dezvalui si voua in continuare.
Cand esti doar tu de capul tau e destul de dificil sa gestionezi multe lucruri. Iar gestionarea unui magazin online te va face sa fii nevoit sa inveti mai multe skill-uri si exista riscul sa pierzi din vedere skill-ul care e cel mai important – acela de vanzator.
Sfatul meu pentru cine vrea sa produca si sa vanda ceva online este sa nu-si faca magazin online ci sa inceapa cu un blog pe care sa-l transforme incet-incet in site de prezentare (sau un site mic de prezentare cu blog integrat) si sa publice zilnic (daca se poate) sau macar saptamanal continut pe blog.
Chestia asta se cheama content marketing si nu e niciun secret, o face lumea de ani de zile.
Scriind pe blog despre domeniul in care activezi, despre ceea ce faci, cum faci, cu putin umor, cu ceva poze, le arati oamenilor ca exista o persoana reala in spatele monitorului.
Daca nu-ti va fi frica sa arati cine esti, sa fii transparent, sa iti permiti sa faci greseli, sa le arati potentialilor clienti ca esti om, ca esti capabil sa evoluezi, ca te imbunatatesti in domeniul tau iti vei construi in timp o baza de vizitatori care te vor citi constant si care vor avea incredere in tine.
Iar cand vor avea nevoie sa cumpere ceva vor cumpara mai degraba de la tine decat de la cineva pe care nu-l cunosc.
Secretul #1 aici e INCREDEREA. Increderea e cel mai de pret lucru pe care il poti castiga si lucrul de care trebuie sa tii cu dintii.
In paralel cu crearea unei prezente si a unei reputatii online ar trebui sa actionezi si offline, multa lume ignora offline-ul, si eu am facut “greseala” asta dar eu asa sunt de felul meu, mai anti-social, nu prea ma duc pe la intalniri, prezentari, nu dau buna ziua vecinilor pe scara, un satanist antipatic.
Ok, am facut o paranteza destul de mare fara sa va spun nimic despre cum sa va deschideti magazin online, ca doar despre asta trebuia sa fie articolul, nu?
Credeti-ma, paranteza asta s-ar putea sa va ajute mult mai mult in incursiunea voastra in antreprenoriatul online decat orice alte instructiuni despre cum sa iti faci un magazin online.
Dar daca totusi vrei neaparat-neaparat sa-ti deschizi magazin online nu vreau sa te las de caruta, sa zici ca ai citit atata amar de text degeaba, asa ca o sa trec in revista mai jos metodele prin care iti pot deschide un magazin online in Romania.

Cum iti faci magazin online

Cea mai simpla solutie este sa folosesti un serviciu managed, ca nu stiu cum sa-i zic altfel, iar a doua solutie este self-hosted, adica sa te ocupi tu de tot.

Varianta managed

Vorbim aici de magazine online la cheie, cine iti vinde acest serviciu se ocupa de hosting, de platforma de e-commerce, actualizari, etc… iar tu te ocupi strict de administrarea magazinului tau.
Nu stiu foarte multe despre varianta asta, n-am folosit niciodata servicii de acest gen, dar poate fi o solutie buna pentru cine nu se pricepe la partea tehnica.
Eu am auzit de urmatoarele variante:
Vizitati site-urile respective si veti gasi informatii si preturi. Daca mai stiti si alte solutii de genul asta, lasati link in comentarii si o sa le trec aici.

Varianta self hosted

Varianta asta presupune sa te ocupi tu de tot: iti iei domeniu, hosting, instalezi aplicatia de e-commerce, o setezi, configurezi, faci actualizari, introduci produse si iti administrezi magazinul.
Exista aplicatii de e-commerce romanesti ca Powercart sau MREX si aplicatii open-source ca Magento, Opencart, Prestashop, WordPress.
Eu am lucrat cu Mrex si e solutia pe care o recomand oricand, e o aplicatie buna, lightweight, facuta pentru piata din Romania, e foarte usor de administrat. Costa 300 euro dar poti sa incepi sa vinzi online din prima zi fara prea multa bataie de cap.
Am mai lucrat si cu Magento, inca din 2008 cand era in beta, chiar am facut prima traducere decenta in romana a acestuia in perioada aia. E bun, e flexibil ca design, poti face multe chestii misto cu el dar iti consuma timp pana il inveti, are o logica ciudata, actualizarile iti strica site-ul in 99% din cazuri, ai nevoie de hosting performant daca ai mai mult de 1000 de produse, etc…
Magento e folosit de multe magazine online mari, nu retin acum decat Dedeman, Altex, Nike, Louboutin.
N-am folosit Opencart sau Prestashop, am auzit ca sunt ok si usor de folosit, le poti instala foarte usor din cPanel, la fel ca si Magento si WordPress, de altfel.
WordPress
Cand am trecut de la Magento la WordPress am avut mare soc.  Usurinta in utilizare, in personalizare, chestiile misto care se pot face adaugand niste pluginuri care functioneaza fara stres, toate astea au fost niste bucurii enorme dupa cosmarul Magento.
WordPress nu e o aplicatie de e-commerce dar cu ajutorul unui plugin se poate obtine un magazin online. Cele mai cunoscute pluginuri de e-commerce pentru WordPress sunt:
Dupa MREX, WordPress ar fi solutia pe care o recomand pentru ca poti avea un site de prezentare, un blog si un magazin online, toate integrate intr-o singura aplicatie, cu o singura interfata de administrare.
Eu ma si pricep cel mai bine la WordPress, e oarecum normal sa recomand ceva ce cunosc foarte bine, daca iei si hosting de la noi te ajutam si cu suport tehnic specializat, deci pe partea tehnica nu ramai cu ochii in soare, sa pierzi timp cautand solutii pe Google.
Oricum, orice aplicatie de e-commerce folosesti, ca e Magento, Opencart, Prestashop, Mrex sau WordPress, hosting-ul Simplenet e compatibil 100%. Avem clienti care folosesc de toate.

Alte detalii

Am nevoie de firma ca sa vand online? – asta e o alta intrebare frecventa pe care o primesc.
  • Firma e buna cand faci importuri mai mari din afara UE, daca iei cantitati mari pe persoana fizica ti se vor retine la vama pana cand prezinti o factura pe firma.
  • Firma e buna ca sa faci contracte cu firmele de curierat, procesatorii de carduri, cu furnizorii si distribuitorii.
  • Firma e buna atunci cand vinzi produse la care trebuie sa oferi garantie.
Teoretic, nu ai nevoie de firma. E ilegal, evident, dar poti sa vinzi lejer si fara sa ai firma, mai ales daca vinzi produse fara garantie, gen haine, si le trimiti cu Posta. Vezi vanzatorii de pe Okazii, Mercador, Tocmai, etc…
Insa intrebarea este vrei sa faci afaceri serioase sau vrei sa faci combinatii pe net?
Daca vrei sa fii luat in serios ca antreprenor online poti sa cauti pe Google, exista niste tipuri de firma special facute pentru “incepatori”, SRL-D. Exista si niste imprumuturi nerambursabile pentru firmele noi deschise de tineri pana in 35 ani, exista si varianta PFA, deci solutii ca sa faci afaceri legal exista si sunt accesibile.
In loc de concluzie
Exista perceptia gresita in mintea multora ca e ieftin/usor sa-ti deschizi o afacere/magazin online. NU ESTE!
Sa construiesti un business, fie el online sau offline, nu e simplu/usor/ieftin. Daca pleci de la ideea ca iti faci magazin online si gata, incep sa-ti vina clienti/vanzari/bani, s-ar putea sa ai o mare dezamagire.
Daca nu ai experienta in afaceri, vei esua.
Daca nu ai experienta in online, vei esua.
95% din afaceri esueaza oricum, chiar facute de oameni cu experienta. Dar asta nu inseamna ca nu trebuie sa incerci, sa inveti din greseli si sa-ti gasesti nisa care ti se potriveste.
Succes!

SURSA simplenet.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu